Sudarea jantelor auto din aluminiu

Exista mai multe pocedee de sudare care se utilizeaza la sudarea jantelor auto din aluminiu.

            Procedeul TIG/WIG in curent alternativ este cel mai indicat procedeu de sudare pentru sudarea aluminiului, insa trebuie luate in considerare anumite caracteristici ale materialului pentru a obtine o sudura de calitate.

            Aluminiul pur are un punct de topire in jur de 650-670°C, dar nu isi schimba culoarea la topire asa cum se intampla cu alte metale (otel carbon, otel inoxidabil, cupru ). Din cauza acestui lucru, de cele mai multe ori sudorul care realizeaza suduri pe piese din aluminiu  nu isi poate da seama de momentul in care materialul a ajuns la punctul de topire deoarece pe suprafata aluminiului se formeaza un strat de oxizi de aluminiu, iar acest oxid de aluminui are punctul de topire de 1700°C – 2000°C, iar la temperatura de 1600°C aluminiul incepe sa fiarba. Sudorul trebuie sa fie foarte atent atunci cand sudeaza aluminiu deoarece oxidul de aluminiu are tendinta sa se scufunda in baia de aluminiu.

            Pentru o sudura curata pe jantele de aluminiu este necesara curatarea oxidului inainte de a nejanta-aluminiu apuca de sudura. Curatarea se poate face mecanic cu un polizor cu disc special pentru aluminiu sau se poate face cu ajutorul unei perii de sarma. Unele aparate de sudura au functii speciale ce ajuta la o buna desfasurare a procesului de sudare, functii de curatare a oxidului de aluminiu. Jantele de aluminiu se fisureaza de obicei datorita socurilor suferite in urma unor lovituri cu rotile masini in borduri sau in gropile din asfalt.

            Aceste defecte pot fi reparate urmand urmatorii pasi:

  • se examineaza foarte bine janta pe intreaga suprafata pentru a gasi eventuale defecte, iar in momentul in care observati ca sunt mai multe defecte marcatile cu vopsea pentru a le pune in evidenta;
  • se poate face o examinare vizuala sau examinare cu lichide penetrante;
  • atunci cand alegeti sa faceti examinare cu lichide penetrante trebuie luat in considerare ca aluminiul este usor deformabil si nu se preteaza o curatare mecanica sau prin periere, deoarece suprafata aluminiului se intinde si puntem avea probleme in interpretarea examinarii. Inainte de o examinare cu lichide penetrante piesa de aluminiu se curata doar cu alcool, diluant, acetona sau chiar benzina si apoi stergeti cu o laveta uscata
  • odata ce ati pus in evidenta eventualele defecte, se indeparteaza prin polizare si se degreseaza cu diluant sau benzina;
  • inainte de inceperea procesului de sudare puteti face o preincalzire (80 – 100OC);
  • curatati cu peria de sarma de fiecare data inainte si dupa ce incepeti sa sudati;
  • alegeti materialul de adaos corespunzator materialului de baza;
  • ajustarea suduriilor se poate face cu polizorul cu discuri speciale de polizat aluminiu sau pe masina speciala.

Un aparat de sudat monofazat specializat pentru procedeul de sudare a jentilor de aluminiu este Velt Digital WSME 250 Invertor 230V TIG/MMA (AC/DC) AluminiuVelt WSME 200 sau aparat de sudat aluminiu trifazat, Velt WSME 250.